Den ljusblå roboten, kallad Gita, är nästan sfärisk, med två hjul lika stora som hjul du vanligtvis skulle hitta på en mountainbike. En laptopskärm visar världen som det uppfattas av roboten: en "punkt-moln" punkter som representerar 3D-formen på rummet och i korridoren utanför, genererade med hjälp av en serie av kameror anslutna till robotens kropp. 

Gita har utvecklats av Piaggio, en italiensk biltillverkare som gör olika lätta fordon men är mest känd för att göra de ikoniska vespa-skotrarna. Roboten är ett nytt experimentell sätt att transportera saker. Toppen av roboten öppnar upp, gör det möjligt att lagra upp till 40 pounds av vad du annars skulle släpa runt själv. Företaget är på väg att börja testa Gita i ett antal industriella miljöer, inklusive fabriker och temaparker. Men förhoppningen är att konsumenter slutligen kommer att överväga roboten som vill ha en robot assistent som färdas i hastigheter som att gå, köra eller cykla (den har en toppfart på 22 mph). Du kanske själv tänker inhandla någon liknande robot assisten som redan finns på marknaden? Ta och kolla in Fair-laan.se för att finansiera ditt nästa köp.

Piaggio skapade Piaggio Fast Forward för 18 månader sedan. Dess uppdrag är att experimentera med nya former av transport och ny teknik. De sensorer, styrsystem och eldrift som används i den nya roboten kan alla visa sig avgörande för framtida Piaggio produkter, säger Michele Colaninno, ordförande i styrelsen för Piaggio Fast Forward. Den nya roboten är också en naturlig förlängning av den trehjuliga skoter varianten som Piaggio säljer för kommersiellt bruk.

Som med många av de idéer som testas av transportföretag, inklusive självkörande taxibilar, halvautomatisk lastbilar, och leverans drönare, den underliggande tekniken, samt de potentiella tillämpningarna, fortfarande lite oprövade. Gita kan vara användbar i vissa inställningar, kanske för dem som behöver dra saker runt för leverans, men det är mindre uppenbart att sådan robot vädjar till vanliga konsumenter. Gita har ett system för identifiering av hinder och kan parera väldigt snabbt, det är inte svårt att föreställa att de kommer att köra på cykelbanor i framtiden.

Gita balanserar sig själv samtidigt som den rör sig, för att hålla sin last nivå. Roboten går i åtta timmar, och kan ladda genom ett vanligt vägguttag. Den har tre olika lägen: följa efter någon, körning självständigt och platooning med andra Gita fordon. Företaget har inte meddelat ett pris ännu.

Kanske är det mest intressanta med Gita dess sensorteknik. Snarare än dyrare sensorer såsom lidar, som studsar en laser av objekt att bygga en 3D-bild, så använder roboten kartor av sin omgivning med hjälp av videokameror. Detta innebär att jämföra bilder tagna vid olika tidpunkter i tid, och använder skillnaderna för att sluta den tredimensionella strukturen av en scen. Gita använder en stereoskopisk kamera för detta och flera andra fisheye-kameror för att ge en 360-graders vy runt roboten.

 

Gita - Den nya roboten som ska hjälpa dig att bära

Allmänt Kommentera
 

Den ljusblå roboten, kallad Gita, är nästan sfärisk, med två hjul lika stora som hjul du vanligtvis skulle hitta på en mountainbike. En laptopskärm visar världen som det uppfattas av roboten: en "punkt-moln" punkter som representerar 3D-formen på rummet och i korridoren utanför, genererade med hjälp av en serie av kameror anslutna till robotens kropp. 

Gita har utvecklats av Piaggio, en italiensk biltillverkare som gör olika lätta fordon men är mest känd för att göra de ikoniska vespa-skotrarna. Roboten är ett nytt experimentell sätt att transportera saker. Toppen av roboten öppnar upp, gör det möjligt att lagra upp till 40 pounds av vad du annars skulle släpa runt själv. Företaget är på väg att börja testa Gita i ett antal industriella miljöer, inklusive fabriker och temaparker. Men förhoppningen är att konsumenter slutligen kommer att överväga roboten som vill ha en robot assistent som färdas i hastigheter som att gå, köra eller cykla (den har en toppfart på 22 mph). Du kanske själv tänker inhandla någon liknande robot assisten som redan finns på marknaden? Ta och kolla in Fair-laan.se för att finansiera ditt nästa köp.

Piaggio skapade Piaggio Fast Forward för 18 månader sedan. Dess uppdrag är att experimentera med nya former av transport och ny teknik. De sensorer, styrsystem och eldrift som används i den nya roboten kan alla visa sig avgörande för framtida Piaggio produkter, säger Michele Colaninno, ordförande i styrelsen för Piaggio Fast Forward. Den nya roboten är också en naturlig förlängning av den trehjuliga skoter varianten som Piaggio säljer för kommersiellt bruk.

Som med många av de idéer som testas av transportföretag, inklusive självkörande taxibilar, halvautomatisk lastbilar, och leverans drönare, den underliggande tekniken, samt de potentiella tillämpningarna, fortfarande lite oprövade. Gita kan vara användbar i vissa inställningar, kanske för dem som behöver dra saker runt för leverans, men det är mindre uppenbart att sådan robot vädjar till vanliga konsumenter. Gita har ett system för identifiering av hinder och kan parera väldigt snabbt, det är inte svårt att föreställa att de kommer att köra på cykelbanor i framtiden.

Gita balanserar sig själv samtidigt som den rör sig, för att hålla sin last nivå. Roboten går i åtta timmar, och kan ladda genom ett vanligt vägguttag. Den har tre olika lägen: följa efter någon, körning självständigt och platooning med andra Gita fordon. Företaget har inte meddelat ett pris ännu.

Kanske är det mest intressanta med Gita dess sensorteknik. Snarare än dyrare sensorer såsom lidar, som studsar en laser av objekt att bygga en 3D-bild, så använder roboten kartor av sin omgivning med hjälp av videokameror. Detta innebär att jämföra bilder tagna vid olika tidpunkter i tid, och använder skillnaderna för att sluta den tredimensionella strukturen av en scen. Gita använder en stereoskopisk kamera för detta och flera andra fisheye-kameror för att ge en 360-graders vy runt roboten.